Off-Page Optimalisatie / linkbuilding – Startersgids 2021
Leer de beste strategieën voor off-page optimalisatie, het verbeteren van je positie in zoekmachines en het vergroten van website verkeer.
Wat is Off-Page Optimalisatie en waarom heb je dit nodig?
Off-page optimalisatie is een van de belangrijkste SEO-technieken voor een website die vaak over het hoofd wordt gezien. Het lijkt misschien overweldigend, maar als je een stapsgewijs plan maakt, dan vraag je je waarschijnlijk af waarom je niet eerder bent begonnen. Dit artikel helpt je bij dit proces en geeft je duidelijkheid over hoe je hiermee kunt beginnen.
Off-page optimalisatie is het proces van het optimaliseren van de off-page elementen van je website. Hierbij hoort linkbuilding, contact houden met influencers en blogs schrijven voor andere websites. We zullen ook een paar andere tips belichten. Laten we eens kijken naar deze elementen en waarom ze belangrijk zijn.
Waarom is Off-Page Optimalisatie belangrijk?
Links en zoekwoorden zijn de twee belangrijkste factoren voor je positie in veel zoekmachines. Helaas zijn links en andere off-page optimalisatiefactoren vaak de elementen van een SEO-strategie die het meest over het hoofd gezien worden. De reden waarom ze over het hoofd gezien worden, is dat het vaak meer tijd en energie kost dan het optimaliseren van je pagina. Off-page optimalisatie kan het verschil maken tussen het hebben van een goed stuk content dat misschien scoort op een zoekwoord, en het hebben van een groot stuk content dat scoort op meerdere zoekwoorden. Zeker gelet op de verdeling van kliks in de SERPs (Search Engine Result Pages) is een hoge positie in het organische zoekgedeelte een must.
Soorten Off-Page Optimalisatie
Er zijn twee groepen off-page optimalisatie, te weten linkbuilding en overige off-page optimalisatie.
Bij linkbuilding zorg je voor meer links op andere websites die naar jouw website verwijzen. Dit houdt meestal in dat je contact moet opnemen met eigenaren van websites en je content moet pitchen.
Overige off-page optimalisatie houdt activiteiten in zoals het vinden van niet-gelinkte content, het promoten van je content op social media, het schrijven van blogs op websites van anderen en het werken met influencers om je bedrijf te promoten.
Soorten links voor Off-Page Optimalisatie
Er zijn drie primaire soorten links (en we gaan ze in dit artikel allemaal bespreken). Je hebt directorylinks (of bedrijvengidsen), handmatige links (deze komen van outreach) en natuurlijke links (links die je hebt gekregen die niet het gevolg waren van outreach).
Directorylinks/bedrijvengidsen
Directorylinks, of bedrijvengidsen, zijn een belangrijk onderdeel van een linkbuilding-strategie. Dit soort links zijn vooral belangrijk voor het optimaliseren van je website als je een lokaal bedrijf bent en je lokale SEO probeert te verbeteren. Daarnaast kunnen ze helpen om pagina’s sneller te indexeren.
Er zijn veel verschillende niche-, product- of regio specifieke directories voor je branche. Verplaats je in jouw klant en bedenk naar welke websites je zou gaan als je op zoek was naar een oplossing. Zoek vervolgens de contactgegevens op de website (of een verzendknop of link) en voeg je website toe.
Handmatige Links
Handmatige links kun je krijgen door je te richten op outreach. Hierbij ga je op jouw website pagina’s identificeren waarvan je het aantal links wilt verhogen dat naar die pagina verwijst. Vervolgens ga je op zoek naar relevante websites in je branche en stuur je een e-mail naar de eigenaar van de website met het verzoek om een link naar jouw artikel, blogpost of dienstenpagina te plaatsen.
Natuurlijke Links
Natuurlijke links zijn de “heilige graal” van linkbuilding. Deze links zijn het resultaat van het maken van goede content van hoge kwaliteit die mensen interessant en relevant vinden. Als gevolg van het feit dat je content heel informatief of leerzaam is, kunnen ze linken naar jouw website zonder dat je aan outreach hoeft te doen.
Componenten voor Linkbuilding
Voordat je begint met je linkbuilding-campagne, zijn er verschillende termen die je moet weten, zodat je de juiste vragen kunt stellen bij je outreach. Dit betekent dat je de beste resultaten behaalt met je linkbuilding-campagne en de beste kans hebt om links te krijgen die verwijzen naar jouw website.
Domeinautoriteit
Er is geen officiële statistiek “domeinautoriteit”. Iedere tool geeft het een weer andere naam, maar hiermee probeer je achter de betrouwbaarheid van een website te komen. Hoe hoger dat vertrouwen is, hoe meer de link waard is, omdat de zoekmachines dit dan als een betrouwbare website zien.
URL
URL staat voor Uniform Resource Locator en is het adres van de pagina die je gaat delen. mijnwebsite.nl/dezepagina is een voorbeeld van een URL. Voordat je een website vraagt om naar jouw website te linken, moet je ervoor zorgen dat jouw URL eenvoudig is en geen leestekens bevat, zoals mijnwebsite.nl/dezepagina&filter=recent?zoekterm=geen. Dit zou geen goede URL zijn om te gebruiken bij je outreach.
Autoriteit
Dit onderdeel is gerelateerd aan domeinautoriteit en laat zien of de website die je wilt bereiken autoritair is in jouw niche of branche. Hebben je concurrenten eerder links van deze website gekregen? Heeft de website waarmee je contact wilt opnemen content op hun website staan die relevant is voor jouw branche? Zo ja, dan zou deze website goed bij je kunnen passen!
Ankertekst
De ankertekst is de tekst waar bezoekers op klikken voordat ze op je website terechtkomen. Het beste is om een mix van ankerteksten te gebruiken. In sommige gevallen is het slim om je merknaam als ankertekst te gebruiken. In andere gevallen kan het handig zijn om zoekwoorden die je target en waar je op wil scoren als ankertekst te gebruiken. Gebruik niet keer op keer hetzelfde zoekwoord bij je outreach. Gebruik in plaats daarvan een paar variaties en synoniemen van het zoekwoord of de zoekwoorden die je probeert te targeten.
Nofollow en Dofollow
In de link die je van een andere website krijgt, staat een extra stukje code. Deze code zal bepalen of de link dofollow of nofollow is. Een dofollow-link vertelt de zoekmachines om de link te volgen en het te zien als een “goedkeuring” van de verwijzende website van de kwaliteit van de pagina waar de bezoeker op terechtkomt. Hierdoor krijgt de site waar naar verwezen wordt linkwaarde van de verwijzende site. Een nofollow-link vertelt de zoekmachines om de link op de verwijzende website geen linkwaarde te geven. Dit type link is SEO-technisch gezien niet zo waardevol als een dofollow-link. Alle websites hebben een combinatie van beide soorten links. Het is de kunst om hier een balans in te vinden.
Kwaliteitscontent maken
Voordat je kunt beginnen met je outreach voor je linkbuilding en off-page optimalisatie, moet je er eerst voor zorgen dat je content van hoge kwaliteit is zodat het de moeite waard is om je content te gaan promoten en te delen en zodat de persoon die je een e-mail stuurt er wat aan heeft.
De eerste stap is om content van hoge kwaliteit op je website te identificeren. Ga op zoek naar de pagina’s op je website met het hoogste aantal sessies. Dit is een goed teken dat de content al van goede kwaliteit is en door bezoekers gelezen wordt.
De tweede stap is “verrijken voordat je gaat pitchen”. Kijk naar de pagina waarvoor je meer links wil krijgen. Zijn er mogelijkheden om meer afbeeldingen, infographics, vragen, video’s of andere onderdelen toe te voegen om de pagina nog beter te maken en je lezers mee te interesseren? Deze dingen kun je toevoegen aan je pagina voordat je met je outreach begint. Door content van hoge kwaliteit op je pagina te hebben staan, kun je de kans vergroten dat iemand na je pitch met je wil samenwerken.
Hoe Linkbuilding voor Off-Page Optimalisatie Werkt
Inmiddels heb je content van hoge kwaliteit gemaakt en ben je dus je klaar om te beginnen met je linkbuilding-campagne:
- Maak een lijst met pagina’s waarmee je aan de slag wil gaan met je outreach. Dit heb je waarschijnlijk al gedaan, maar maak de lijst af en zorg ervoor dat de content van erg goede kwaliteit is. Richt je bij iedere campagne op 3-5 pagina’s per keer. Als je dit doet, blijf je gefocust en heb je meer kans op resultaten.
- Maak een lijst met toepasselijke/relevante websites: het is slim om te beginnen met zoeken naar websites die je al verwijzingsverkeer sturen. Dit geeft je een idee van andere websites die mogelijk gerelateerd zijn en waar je contact mee kunt opnemen. Zoek vervolgens naar een aantal algemene zoektermen in je favoriete zoekmachine. Gebruik je zoekwoorden en bekijk welke websites je te zien krijgt. Dit kunnen heel goed kwaliteitswebsites zijn voor je outreach. Je kunt ook een intitle-zoekopdracht proberen. Ga naar een zoekmachine (dit werkt het beste in Google) en typ intitle:zoekwoord, of intitle:”zoekwoord”. Het eerste voorbeeld kan bredere resultaten opleveren, maar het tweede voorbeeld is waarschijnlijk zeer gericht op je branche en niche.
- Zoek op de website die je wilt onderzoeken naar artikelen die aansluiten op je lijst van pagina’s. Voordat je een website gaat pitchen, zorg ervoor dat ze informatie over je onderwerp op hun website hebben staan en dat ze er al eerder berichten over hebben geschreven. Bekijk een paar artikelen, kijk of er nog iets in ontbreekt, zoals content of links, en noteer dit voor de daadwerkelijke outreach-fase. Je kunt ook zoeken naar dode links wanneer je de content op de website bekijkt. Bekijk de links in het artikel en test ze om te zien of ze naar een dode pagina leiden. Als dit zo is, maak er dan een notitie van, want je kunt je website en je content zo positioneren dat ze mooi aansluiten op de content.
- Ga op zoek naar de contactgegevens van de webmaster of schrijver. Zorg ervoor dat je de juiste contactgegevens vindt van degene die daadwerkelijk een wijziging aan de website kan aanbrengen en naar jouw content kan linken. Je wilt natuurlijk niet dat jouw bericht in de spamfilter terecht komt! Bekijk de Contact- of Over Ons-pagina op een website, want daar vind je vaak de contactgegevens. Een andere plek waar je kunt kijken is in de voettekst van de pagina. Zoek naar de naam en het e-mailadres van degene met wie je contact wil opnemen, zodat je in de volgende stap een persoonlijke pitch kunt schrijven.
- Schrijf een pitch-e-mail en verstuur het. In dit stadium heb je een lijst met doelwebsites, de pagina op je website die je wilt pitchen, potentiële pagina’s waar mogelijk een link naar jouw website geplaatst zou kunnen worden en de naam en het e-mailadres van de eigenaar of webmaster. Nu is het tijd om je e-mail te schrijven. Schrijf de e-mail op een persoonlijke manier, richt het aan de persoon, stel jezelf voor en leg waarom je contact met diegene opneemt. Als je tijdens de introductie een stapje verder wil gaan, geef dan een compliment over hun recente posts die je interessant vond. Dit laat zien dat je de tijd hebt genomen om de website te bekijken en wat onderzoek hebt gedaan, en dat je ze niet alleen spamt met verzoeken om links te plaatsen. Leg vervolgens meer uit over jouw pagina. Je kunt dit doen door uit te leggen waarom jij denkt dat de website er een link naar zou moeten plaatsen en hoe het hun bezoekers zou kunnen helpen. Je moet onthouden dat je de persoon die je een e-mail stuurt, moet vertellen wat zij of hun klanten eraan hebben. Ga er niet meteen vanuit dat dit al duidelijk is. Dit kan ook een goed moment zijn om te vertellen dat je een dode link op hun website hebt gevonden. Wanneer je de e-mail verstuurt, probeer het dan te versturen op een tijdstip waarop de kans het grootst is dat ze de e-mail lezen (en wakker zijn), dus tussen 8.00 en 18.00 uur. Dit vergroot de kans dat je e-mail wordt geopend en gelezen.
- Wacht op reactie, leer van de feedback, en doe dan alles weer opnieuw: het kan zijn dat je een paar weken moet wachten voordat je iets hoort van de mensen die je een e-mail hebt gestuurd. Als je al twee weken geen reactie hebt gekregen, stuur dan een korte e-mail met de vraag of ze je bericht hebben ontvangen en of je ze meer kunt vertellen om ze te helpen bij het nemen van een beslissing. Als ze je vragen om te stoppen met e-mailen of niet reageren, zie dit dan als een nee en ga verder. Als het je lukt en ze zeggen dat ze een link naar jouw website gaan plaatsen, dan is dit een goed moment om de ankertekst voor de link te bespreken en of het een dofollow- of nofollow-link gaat worden. Nadat je verschillende e-mails hebt verstuurd, bekijk je de e-mails die het meest zijn geopend en de e-mails die het vaakst leiden tot het krijgen van een link naar jouw website. Zie je al patronen ontstaan? Gebruik die lessen en pas ze toe op je volgende linkbuilding-campagne, zodat je betere resultaten kunt blijven behalen.
Is dit je teveel werk en heb je er simpelweg geen tijd voor of zin in? Dan kan Seotech dit werk voor je uit handen nemen. Met meer dan 15 jaar ervaring en meer dan 1 miljoen (inter)nationale outreach contacten de voordeligste en meest efficiënte partner voor off-page optimalisatie!
Andere soorten Off-Page Optimalisatie
Hoewel de meeste tijd die je aan je off-page optimalisatie besteedt, gaat zitten in een linkbuilding-campagne, is het opbouwen van links via outreach niet de enige manier om je off-page SEO te verbeteren. Er zijn verschillende andere methoden waar je van moet weten en die je zeker moet testen voor jouw bedrijf.
Influencer Marketing
Influencer marketing is een van de populairste off-page optimalisatietechnieken die op dit moment worden ingezet. Bij influencer marketing ga je op zoek naar bekende mensen in jouw niche en werk je met hen samen om je product te promoten. Als we het hebben over het gebruik van influencers, dan hebben we het niet over de bekendste en beroemdste mensen vinden die niet aansluiten op jouw branche. We hebben het dan eerder over de mensen die bekendheid hebben in jouw branche. Wie kent en vertrouwt iedereen? Kijk naar wie er weleens zou kunnen gaan spreken op een conferentie of vaak wordt geciteerd in publicaties. Naar die mensen zijn we bij influencer marketing op zoek.
Je kunt influencer marketing op dezelfde manier benaderen als linkbuilding. Ten eerste moet je bedenken welke producten of diensten die je (meestal gratis) aan een influencer wilt geven. Ten tweede ga je hetzelfde outreach-proces uitvoeren als voor linkbuilding. Stel jezelf voor, heb het even over iets dat de influencer onlangs heeft gedaan en geef een compliment, en presenteer vervolgens je aanbod met wat jij de influencer graag wil geven. Ten derde wil je in je e-mail aangeven waar je om vraagt in ruil voor dit gratis product. Het kan een recensie (met een link) zijn, het kan een video zijn, een product waar ze het tijdens een podcast over hebben of iets anders.
Zorg dat je de definitieve overeenkomst schriftelijk ontvangt voordat je je product opstuurt. Vervolgens, nadat de influencer je product heeft ontvangen, stuur je nog een e-mail om er zeker van te zijn dat het product is geleverd en bespreek je de tijdlijn voor de content die ze gaan maken of de productplaatsing waarin de influencer je zal noemen.
Vind niet-gelinkte vermeldingen en vraag om een link
De kans is groot dat je bedrijf op internet wordt genoemd maar dat er niet naar jouw website wordt gelinkt. Dit worden niet-gelinkte vermeldingen genoemd, en het identificeren ervan, en de webmaster te vragen om een link naar je website te plaatsen, is een van de eenvoudigste manieren om links te krijgen die naar je website verwijzen en je merkautoriteit versterken.
Je kunt hiermee beginnen door naar Google te gaan en je merknaam in te typen (en je kunt ook zoeken op unieke productnamen of belangrijke personen). Het kan slim zijn om aanhalingstekens rond de zoekopdracht toe te voegen om de meest relevante resultaten te kunnen krijgen. Bekijk vervolgens de resultaten van je zoekopdracht. Je kunt ze filteren en een branchetrefwoord toevoegen om echte, relevante resultaten te krijgen. Bekijk vervolgens een paar websites en bekijk in welke context jouw bedrijf genoemd wordt. Is het een positieve of negatieve vermelding? Als het een positieve vermelding is, neem dan contact op met de eigenaar van de website of webmaster en vraag hen om een link te plaatsen naar jouw website (zoek hun contactgegevens op de website en schrijf je e-mail zoals je andere outreach-e-mails).
Gedeeld worden op social media
Als je stuk content klaar is, betekent het niet dat je al klaar bent. Nu moet je actie ondernemen en je werk gaan delen! Een van de meest onderbenutte off-page optimalisatietechnieken is het delen van je content op social media. Optimaliseer je content door ervoor te zorgen dat je OpenGraph-tags en TwitterCards ingeschakeld en geoptimaliseerd zijn voor de berichten die je gaat delen.
Kijk vervolgens welke contentstukken je wil gaan delen en op welke social media platforms. Het doel bij deze stap is om je merkbekendheid te vergroten en mensen terug te leiden naar jouw website, of om ze naar je merk te laten zoeken. Maak een schema en maak een lijst van je contentstukken, op welke dag je ze gaat delen, welk socialmediaplatform je gaat gebruiken, de teksten die je gaat toevoegen en, indien van toepassing, de afbeelding die bij de post hoort. Zorg dat je de contentstukken iedere dag afwisselt, zodat het niet altijd hetzelfde lijkt.
Gastbloggen
Hoewel het niet zo gebruikelijk is als vroeger, kun je in sommige branches nog steeds volop gastbloggen. Een gastblog is waar de eigenaar van een website om hulp vraagt bij het schrijven van content voor zijn of haar website, en in ruil voor de content die je schrijft, kunnen zij vervolgens een link naar jouw website plaatsen.
Het is heel eenvoudig om kansen te vinden door te zoeken in Google. Begin met het zoeken naar woordgroepen zoals “schrijf voor ons” (inclusief aanhalingstekens, want op deze manier zoek je naar de exacte zoekopdracht en niet naar de afzonderlijke woorden van je zoekopdracht), “bijdragen aan”, “bijdrager worden” en “gastblog”. Door de zoekresultaten door te spitten, ga je al snel verschillende mogelijkheden vinden. Neem vervolgens gewoon contact op met de eigenaar van de website, pitch jezelf en schrijf een kwalitatief hoogstaand stuk content.
Hoe Seotech je kan helpen met Off-Page Optimalisatie
Nu je weet hoe je je off-page optimalisatiecampagne moet opzetten, gaan we eens kijken naar hoe Seotech jouw werk een stuk eenvoudiger kan maken en je kan helpen bij het sneller behalen van resultaten!
Seotech helpt je bij het identificeren van de soorten websites die al links hebben die naar jouw website verwijzen, wat handig kan zijn voor outreach. Naast outreach-mogelijkheden identificeren we ook de backlinks van de sterkste concurrenten om nieuwe kansen voor je bedrijf te creëren en we gaan ook op zoek naar andere gerelateerde websites die aansluiten op jouw bedrijf. In de database van Seotech staan al meer dan 1 miljoen (inter)nationale websites. Deze kunnen we eenvoudig op onderwerp en domeinautoriteit uitfilteren waardoor we direct de meest interessante sites voor jouw bedrijf op een rij hebben. En met onze directe contacten en een team van meer dan 50 freelance tekstschrijvers leveren we snel hoogwaardige content.
Hoewel off-page optimalisatie vaak onderschat wordt, hoef je je niet overweldigd te voelen. Met een goed plan voor je outreach dat linkbuilding combineert met gastbloggen, influencer marketing, het vinden van niet-gelinkte vermeldingen en reclame maken op social media, kun je je website naar een hoger niveau tillen. Dit betekent meer verkeer naar je website, meer bezoekers en meer omzet!