Spring naar content

On-page optimalisatietips om hoger in de zoekresultaten te verschijnen en je bezoekers te verrassen

Waarom optimaliseren voor zoekmachines direct het optimaliseren voor je bezoekers is en je conversie verhoogt.

Wat is on-page optimalisatie?

On-page optimalisatie (ook wel bekend als on-page SEO) is het optimaliseren van je individuele webpagina’s voor zoekmachines en de mensen die je website bezoeken via de resultaten van de zoekmachine (SERP). De term on-page optimalisatie omvat alle wijzigingen, van de content op je website of in de HTML opmaak achter de schermen, om je website relevanter te maken voor zoekmachines en gebruikers.

Optimaliseren voor zoekmachines is optimaliseren voor bezoekers

Toen zoekmachines pas net bestonden, kregen gebruikers lang niet de hoeveelheid aandacht die ze vandaag de dag krijgen, zowel van de zoekmachines zelf als van mensen die aan hun SEO werken. Een gebrek aan verfijning in de zoekalgoritmen betekende dat black hat SEO-technieken, zoals je website volstoppen met zoekwoorden, verborgen teksten en cloaking konden helpen om webpagina’s op de eerste pagina te tonen voor content die niet eens relevant was voor de zoekopdracht.

Gelukkig zijn zoekmachines zich verder gaan ontwikkelen en ligt de focus nu sterk op het tonen van de meest relevante content voor gebruikers. Dit maakt de service van de zoekmachines nuttiger en verhoogt als gevolg daarvan ook hun advertentie-inkomsten. De evolutie van het zoekmachine-algoritme heeft ervoor gezorgd dat black hat-technieken gebruiken minder effectief werken en maakt gebruik van machine learning om de zoekintentie te kunnen begrijpen en een groot aantal nuttige en gevarieerde SERP-functies te tonen. De manier waarop een zoekopdracht in het zoekveld geformuleerd wordt, kan compleet andere zoekresultaten opleveren. Zoals we eerder hebben verteld in ons artikel over artificial intelligence en SEO, geeft Google verschillende resultaten en combinaties van SERP-functies weer, zoals carrousels, aanbevolen fragmenten, antwoordvakken, tabellen, lijsten en nog veel meer, op basis van de manier waarop hun algoritme de zoekintentie van gebruikers interpreteert.

Het belangrijkste punt van deze vooruitgang in zoekalgoritmen is dat optimaliseren voor zoekmachines ook direct het optimaliseren voor bezoekers is. Zoekmachines zoals Google zijn niet alleen gericht op het leveren van resultaten die super relevant zijn voor de zoekopdracht, maar ook op het meten hoe gebruikers omgaan met die resultaten en vervolgens die informatie gebruiken om de resultaten die ze leveren te verbeteren. Zoals we hieronder zullen zien bij de factoren op de pagina die de positie in de zoekresultaten beïnvloeden, wordt de ervaring die de bezoeker op jouw pagina heeft een steeds belangrijkere rankingfactor om op te letten.

Zoekwoordonderzoek en optimalisatie

Zoektermonderzoek is de belangrijkste stap voor het maken van content waar zoekmachines en bezoekers blij van worden.

Het is ook belangrijk om rekening te houden met de zoekintentie wanneer je besluit hoe je je zoekwoorden wilt gaan formuleren. Als je bijvoorbeeld een productpagina aan het optimaliseren bent, dan zijn de productnaam, prijs en SKU een van de belangrijke zoektermmodificatoren waar je je op moet richten. Als je een pagina aan het optimaliseren bent die als gids dient voor het gebruik van dit product, gebruik dan zoektermmodificatoren zoals ‘hoe ___’ of ‘hoe gebruik ik ___’.
Je kunt je pagina nu ook bewapenen met een combinatie van long tail-zoektermen en zoektermen met een hoog volume.

Page Title

De paginatitel staat in de <title> tag in je HTML opmaak. Het belang van de titel mag je niet onderschatten, omdat het de eerste regel is van het zoekresultaat en speelt een grote rol bij de keuze om op jouw website of op de website van een concurrent te klikken in de zoekresultaten (SERP). De paginatitel is ook een belangrijke ranking factor.

page title voorbeeld

Tips Voor Paginatitels

  • Maak je titel aantrekkelijk en zorg dat het bij het onderwerp van je pagina past
  • Geef iedere pagina een unieke titel
  • Maak je titel tussen de 50 en 60 tekens lang om te voorkomen dat je titel wordt afgekapt in de zoekresultaten
  • Gebruik zoektermen aan het begin van de titel
  • Prop je paginatitel niet vol met zoektermen
  • Gebruik je merknaam in de titel

Metabeschrijving

Samen met de titeltag is de metabeschrijving een belangrijk stuk content dat wordt getoond als onderdeel van het zoekresultaat. Zie dit als een advertentie voor je website en als een kans om boeiende content te schrijven om ervoor te zorgen dat mensen gaan klikken.

De metabeschrijving is geen directe ranking factor, maar wanneer iemand op je link klikt vanaf een zoekresultatenpagina en even op je website blijft, dan registreert Google dit als een signaal dat je website aansluit op de zoekopdracht en hiermee houdt de zoekmachine rekening mee bij het ranken van jouw website.

Tips Voor Metabeschrijvingen

  • Schrijf aantrekkelijke call-to-action content
  • Geef iedere pagina een unieke Metabeschrijving
  • Gebruik niet meer dan 155 tekens om te voorkomen dat de beschrijving wordt afgekapt in de zoekresultaten
  • Gebruik je belangrijkste zoektermen

URL

Het is ideaal als je een korte, goed leesbare URL hebt met je belangrijkste zoektermen, gescheiden door koppeltekens.

Als je een CMS, web builder of platform gebruikt, dan zien de URL’s die worden gegenereerd er ongeveer zo uit:

https://www.example.com/02-2020/?page=4&article=12

Bij de meeste CMS-systemen kun je de URL aanpassen zodat het gebruikersvriendelijker is en zodat je de link eenvoudig kunt delen. Het is beter om je URL’s op deze manier te formuleren:

https://www.example.com/onderwerp

Paginacontent

Content is een van de twee organische ranking factoren in de zoekresultaten van Google. Dit zorgt ervoor dat contentoptimalisatie de hoogste prioriteit heeft bij iedere organische SEO-strategie.

Het volume van de content die wordt geproduceerd voor het internet groeit exponentieel en de kosten van betaald adverteren in zoekmachines stijgen. Dit maakt het uiterst belangrijk om de kans dat je op een organische manier gevonden wordt, zo groot mogelijk te maken.

Kwaliteit van de Content

De kwaliteit van de content is een ranking factor en, zoals je de afgelopen jaren misschien al is opgevallen, is het steeds belangrijker om langere artikelen te schrijven die meer de diepte ingaan en die elementen van multimedia bevatten. Dit komt omdat mensen en zoekmachines de voorkeur geven aan artikelen die diep ingaan op bepaalde onderwerpen, in plaats van verschillende stukken content op aparte pagina’s. Artikelen van rond de 4000 tot 6000 woorden verschijnen doorgaans hoger in de zoekresultaten dan kortere artikelen.

Formatteren van de Content

Het gebruik van een mooie combinatie van de opmaak van de content, zoals koppen en subkoppen, lijsten, vetgedrukte en cursieve tekst en “blockquotes”, helpt bij het betrekken van bezoekers op je website, wat vervolgens ook weer helpt bij het ranken van je pagina in de zoekmachine.

Koppen & Subkoppen

Door je content in kleinere stukjes op te delen met koppen en subkoppen, zodat het eenvoudiger en sneller te lezen of scannen is, helpt je bezoeker bij het vinden van het stukje informatie die het meest relevant is voor de bezoeker. Je H1 moet primaire zoektermen bevatten en bij de Paginatitel en hoofdonderwerp van de pagina passen. H2’s en H3’s mogen secundaire zoektermen bevatten. Deze combinatie van long tail en short tail zoektermen zullen zoekmachines helpen te begrijpen waar jouw pagina over gaat.

Links

Interne links zijn links tussen pagina’s op je eigen website. Als je op een natuurlijke manier naar gerelateerde pagina’s kunt linken in de body van je content, door middel van het gebruik van een geoptimaliseerde linktekst, dan maak je hiermee niet alleen je pagina bruikbaarder voor bezoekers, maar je helpt zoekmachines ook bij het vinden van jouw content, omdat je op deze manier een websitestructuur aanbrengt door naar andere pagina’s op je website te linken. Een link die op een natuurlijke manier in je content is verwerkt met een geoptimaliseerde linktekst ziet er bijvoorbeeld zo uit:

In dit voorbeeld linken we SEO naar onze website.

Uitgaande Links

Links naar relevante content op externe websites van hoge kwaliteit kunnen je helpen bij het verbeteren van de relevantie van je pagina voor zoekmachines en het maakt de content ook bruikbaarder voor bezoekers. Uitgaande links kunnen ook helpen om backlinks te krijgen van de websites waar je naar verwijst.

Paginasnelheid

De steeds korter durende spanningsboog, in combinatie met de snelle toename van het gebruik van mobiel internet, heeft ervoor gezorgd dat paginasnelheid steeds belangrijker wordt om je bezoekers betrokken te houden wanneer ze je website hebben gevonden.
Google begrijpt dit heel goed en als gevolg is de snelheid van je pagina nu een top ranking factor, waarbij Google prioriteit geeft aan websites die sneller laden. Gebruik bijvoorbeeld Google Pagespeed Insights om te bekijken hoe jouw website scoort en wat je kunt doen om je scores te verbeteren.

Afbeeldingen & Multimedia

Maak gebruik van afbeeldingen en multimedia, zoals foto’s, illustraties, grafieken, infographics en video, zodat je je bezoekers betrokken houdt bij je content en waardoor ze langer op je pagina blijven. Dit wordt ook wel ‘dwell time’ genoemd en is een ranking factor. Het is een teken voor Google dat je pagina goed past bij de zoekopdracht en dat je pagina de bezoeker een oplossing en een antwoord heeft gegeven.

Afbeeldingen en multimedia kunnen je pagina trager maken en ervoor zorgen dat de pagina langzamer laadt, dus het is belangrijk om afbeeldingen te optimaliseren en te comprimeren. Als je foto’s gebruikt, exporteer ze dan als JPG en comprimeer ze. Illustraties of logo’s kunnen als PNG of SVG worden geëxporteerd.

Online Tools voor het Comprimeren van Afbeeldingen

Gebruik je geen Photoshop? Geen probleem, want deze online tools om je afbeeldingen mee te comprimeren kunnen je helpen.

Nano — SVG compressie
https://vecta.io/nano

Tiny JPG — JPG and PNG compressie
https://tinyjpg.com/

Nano — Comprimeren van SVG
https://vecta.io/nano

Tiny JPG — Comprimeren van JPG en PNG
https://tinyjpg.com/

Zoektermoptimalisatie voor Afbeeldingen

Alt-tags die afbeeldingen omschrijven, bestandsnamen en bijschriften die zoektermen bevatten, kunnen je pagina een boost geven en ervoor zorgen dat je pagina wordt gevonden via het zoeken naar afbeeldingen in zoekmachines – een steeds populairder wordende manier van het vinden van content.

Mobielvriendelijk / responsive

De afgelopen 10 jaar hebben websites zich moeten aanpassen om zo op andere apparaten, naast de desktop, gebruikt te kunnen worden. In 2016 heeft mobiel gebruik het aantal desktop gebruikers ingehaald en het aantal mobiele gebruikers zal snel blijven toenemen.

Non-responsive t.o.v. responsive design
Sinds de opkomst van mobiele webbrowsers, is responsive design extra belangrijk geworden voor het tonen van dezelfde content in verschillende layouts, op basis van de breedte van het scherm van de gebruiker. Of de gebruiker je website nou bekijkt op een primitieve smartphone of op een oversized desktopscherm, de website kan op dezelfde manier gebruikt worden zonder in te hoeven zoomen om kleine tekst te vergroten.

Sinds 2015 maakt Google een prioriteit van mobielvriendelijke website in organische zoekresultaten. Zorg ervoor dat je website responsive is, zodat gebruikers jouw website organisch in de zoekresultaten kunnen vinden.

Vergis je niet, zoekmachines, net als de meeste bedrijven, zijn gefocust op winst. Data en het verkopen van advertenties is de manier om geld te verdienen voor bedrijven zoals Google. We profiteren allemaal van de nieuwe focus op het leveren van de meest bruikbare content voor mensen die ergens naar op zoek zijn. Het maakt ons alert en helpt ons onze aandacht te richten op de gebruikers, de bezoekers en de potentiële klanten.