Spring naar content

Webwinkels realiseerden €23,7 miljard omzet in 2018

De totale omzet van webwinkels in Nederland was 23,7 miljard euro in 2018. Dat is een geschatte groei van zo’n 10 procent in vergelijking met het jaar ervoor. Vorig jaar heeft 96 procent van de consumenten ouder dan 15 wel één of meerdere online aankopen gedaan.

Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, dat overigens met ingang van het eerste kwartaal van vorig jaar een andere rekenmethode hanteert. Hierdoor is er geen precieze vergelijking te maken met de voorgaande jaren. Maar door de nieuwe rekenmethode ook door te voeren voor 2017, komt Thuiswinkel.org uit op een groei van 10 procent.

Ecommerce goed voor 9,6% van totale detailhandel

De ecommerce-markt is nu dus 23,7 miljard euro waard. Dit bedrag werd uitgegeven aan 242 miljoen online aankopen van zowel producten als diensten. Vorig jaar werd er maar liefst 13,1 miljard euro uitgegeven aan de aanschaf van producten. Dit betekent dat ecommerce nu voor 9,6 procent deel uitmaakt van de totale detailhandel in ons land.

Ecommerce steeds belangrijker binnen detailhandel’

“Dat is een stijging van 0,5 procentpunt ten opzichte van het jaar ervoor”, zo legt Thuiswinkel-directeur Wijnand Jongen uit. “Met de groei in het aantal Nederlandse consumenten die via internet shoppen en het nog altijd stijgende marktaandeel van de online omzet kunnen we stellen dat ecommerce een steeds belangrijkere rol inneemt binnen de detailhandel.”

Food/nearfood groeit het hardst

De grootste stijger is de productcategorie met food en nearfood. Deze groeide het afgelopen jaar met maar liefst 24 procent. Die stijging is weliswaar wat minder dan in het jaar ervoor – toen de categorie met 35 procent toenam – maar het aantal aankopen binnen deze categorie is wel weer harder gestegen dan in 2017: namelijk met 31 procent tegenover 25 procent destijds.

Thuiswinkel.org heeft ook de steeds prominentere rol van de smartphone bij het doen van online aankopen onderzocht. En wat blijkt? Gebruikte twee jaar terug nog 28 procent van de online shoppers hun smartphone tijdens een aankoop, een jaar later steeg dat aandeel alweer naar 35 procent. Dit gaat vooral ten koste van online aankopen via de laptop en desktop. In het vierde kwartaal vorig jaar was mcommerce goed voor 12 procent van alle online bestedingen.